STATUT
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
„MONTESSORI HOUSE „
- Postanowienia ogólne.
§1
- Przedszkole nosi nazwę: Niepubliczne Przedszkole „Montessori House”.
- Nazwa Przedszkola w pełnym brzmieniu używana na pieczęciach: Niepubliczne Przedszkole Montessori House
- Siedzibą Przedszkola jest budynek mieszczący się w Krakowie przy ulicy Łuczyńskiego 10/1-2
- Właścicielem Przedszkola niepublicznego jest Wioletta Skubera
- Osoba prowadzącą jest osoba fizyczna Wioletta Skubera
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie.
- Przedszkole jest niepubliczne i prowadzi odpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie pedagogiki Marii Montessori oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§2
- Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Montessori House w Krakowie
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające Przedszkola Montessori House w Krakowie
- dzieciach- należy rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Montessori House w Krakowie
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną prowadząca przedszkole
II. Cele i zadania przedszkola.
§3
- Wszechstronny rozwój osobowości dziecka i przygotowanie do życia we współczesnym świecie, oparty na indywidualizacji procesu nauczania i wychowania-przy wykorzystaniu materiału rozwojowego Montessori.
- Do zadań Przedszkola należy:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa w oparciu o Metodę Montessori
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym.
&4
- Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidulanych możliwości psychofizycznych dziecka.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dziećmi w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia; zajęć logopedycznych
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na organizowaniu i prowadzeniu porad, konsultacji i szkoleń.
- Do zadań Dyrektora w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- planowanie i koordynowanie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- ustalanie form udzielania pomocy, okresu jej udzielania oraz wymiar godzin dla poszczególnych form, które będą realizowane;
8. Do zadań nauczyciela i wychowawcy w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci;
- rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych;
- koordynowanie pracą zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutycznym
§5
Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnienia wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności
Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej to:
- praca wolna z materiałem Montessori,
- obowiązkowe zajęcia z całą grupą,
- lekcje ciszy,
- lekcje koncentracji,
- spontaniczna działalność dzieci,
- zajęcia dodatkowe za zgodą rodziców.
§6
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi:
- zapewniając dziecku funkcjonowanie w odpowiednio zorganizowanym otoczeniu, dostosowanym do jego potrzeb i właściwości psychicznych,
- wspiera rozwój dziecka poprzez zindywidualizowane podejście i swobodę działania,
- zapewnia możliwość funkcjonowania w grupie zróżnicowanej wiekowo,
- zapewnia stałą opiekę ze strony nauczyciela w czasie zajęć w Przedszkolu, oraz w trakcie wycieczek poza terenem Przedszkola,
- organizuje atmosferę akceptacji i bezpieczeństwa,
- przekazuje wiedzę o zdrowym stylu życia,
- uczy zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka,
- tworzy warunki sprzyjające spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- stwarza optymalne warunki wychowania każdemu dziecku.
§7
1.Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze oraz w zakresie bezpieczeństwa:
- podczas zajęć nad dziećmi opiekę sprawuje nauczyciel,
- obowiązkiem nauczyciela jest sprawdzenie obecności i odnotowanie jej w dzienniku,
- dzieci przebywają na ogrodzonym placu zabaw dostosowanym do ich wieku oraz posiadającym wymagane certyfikaty,
- w czasie wycieczek przedszkolnych opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel prowadzący wycieczkę oraz opiekunowie, którzy zobowiązani są do poznania i przestrzegania przepisów bhp oraz złożenia u Dyrektora Przedszkola pisemnej deklaracji odpowiedzialności za uczniów, a także obowiązkowego ich ubezpieczenia. Liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 8 listopada 2001r.w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki,
- Przedszkole zapoznaje dzieci z zasadami bezpieczeństwa na terenie Przedszkola, w trakcie wycieczek,
- na terenie Przedszkola w widocznym i łatwo dostępnym miejscu umieszczona jest instrukcja wskazująca drogę ewakuacji dla osób przebywających w określonym miejscu budynku,
- z zasadami ewakuacji, dzieci zapoznawane są przez nauczyciela na początku roku szkolnego,
- organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców.
§8
1.W Przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów
lekarskich ani podawania farmaceutyków.
2.W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor
informuje rodziców o jego stanie, rodzice są zobowiązani do niezwłocznego
odebrania dziecka z Przedszkola.
3.W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym
poinformowaniem rodziców.
- Organy Przedszkola oraz zakres ich działań.
§9
1.Organami Przedszkola są:
1.Dyrektor przedszkola.
2.Rada Pedagogiczna .
Dyrektor może powołać w-ce dyrektora i zlecić mu część obowiązków.
§10
I. Dyrektor Niepublicznego Przedszkola Montessori Montessori House w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola, reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
- dopuszcza i włącza programy do zestawu programów przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą działalność Przedszkola,
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- podejmuje zobowiązania majątkowe w imieniu Przedszkola,
- kieruje pracą Rady Pedagogicznej w osobie Przewodniczącego,
- realizuje uchwały podjęte w ramach kompetencji Rady Pedagogicznej,
- wstrzymuje uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa,
- realizuje zalecenia i wskazówki zaopiniowane przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- decyduje o dopuszczeniu zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania do użytku szkolnego po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
- nadaje stopień awansu nauczyciela kontraktowego,
- opracowuje zakres obowiązków pracowników,
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w Przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole,
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, BHP i Ppoż.
- organizuje środki i przeprowadza prace remontowo – konserwacyjne,
- rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia zgodnie z wewnętrznym regulaminem,
- ustala wysokość wnoszonych opłat przez rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do Przedszkola (czesne i wyżywienie).
II. Dyrektor Przedszkola jest odpowiedzialny za:
- organizację pracy kancelarii i dokumentację, zwłaszcza za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, awansu zawodowego nauczycieli,
- opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Przedszkola,
- prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- opracowanie i przygotowanie programu rozwoju Przedszkola wspólnie z Radą Pedagogiczną.
III. Dyrektor Przedszkola w szczególności decyduje w sprawach:
- Zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola.
- Przyjmowania dzieci do Przedszkola oraz skreślania ich z listy w związku z niewypełnieniem warunków umowy przez rodziców.
§11
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego na wniosek lub za zgodą Rady Pedagogicznej.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane:
- zgodnie z przyjętym harmonogramem oraz w miarę bieżących potrzeb,
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Przewodniczącego, albo co najmniej 1/3 członków Rady.
5. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Obowiązki i uprawnienia Przewodniczącego:
1.w skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor Przedszkola jako jej Przewodniczący,
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej,
- Przewodniczący jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej,
- Dyrektor Przedszkola przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola.
8.Wszystkich biorących udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej spraw, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także pracowników przedszkola. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom.
§12
1.Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1.zatwierdzanie i modyfikowanie zestawu programów wychowania
przedszkolnego dostosowując je do zainteresowań i potrzeb uczniów,
- zatwierdzanie zestawu podręczników biorąc pod uwagę:
- a) przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości
uczniów;
- b) wysoką jakość wykonania podręcznika,
3.zatwierdzanie planów pracy Przedszkola, w tym tygodniowego rozkładu zajęć,
- uchwalenie regulaminu swej działalności, który nie może być sprzeczny
ze Statutem Przedszkola,
5.podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w Przedszkolu,
6.planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Przedszkola,
- planowanie, organizowanie współpracy z rodzicami wychowanków,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
- uchwalenie programu profilaktyki Przedszkola,
10.ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,
11.ustalenie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego,
12.zezwolenie na indywidualny program nauki
2.Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- organizacja pracy Przedszkola, w tym zajęć dodatkowych,
- propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- propozycje Dyrektora w sprawach przydziału dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- propozycje Dyrektora w sprawie oceny nauczyciela,
- odwołanie ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego.
3.Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:
- przygotowanie projektu Statutu Przedszkola albo jego zmian,
- wnioskowanie o przyznanie nauczycielom nagród i innych wyróżnień,
- wnioskowanie o określenie ramowego rozkładu dnia w Przedszkolu.
4.Dyrektor Przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ nadzoru
pedagogicznego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest
ostateczne.
IV. Organizacja działalności Przedszkola.
§13
- Przedszkole Montessori House prowadzi zajęcia dla dzieci w wieku 3-6 lat, z zastrzeżeniem
- 15 p. 2 i 3 Statutu Przedszkola.
- W szczególnych przypadkach Dyrektor Przedszkola może przyjąć do Przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Do Przedszkola może uczęszczać dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
- Przedszkole tworzą dwie grupy.
- Podstawową jednostką jest grupa złożona z dzieci w różnym wieku, (co wynika z pedagogiki Montessori ) z uwzględnieniem ich potrzeb oraz rodzaju niepełnosprawności
- Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 25.
§14
- Z inicjatywy rodziców w Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe:
język angielski, warsztaty plastyczne etc.
2. Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe winny posiadać stosowne kwalifikacje.
3. Godziny prowadzenia zajęć dodatkowych wyznacza Dyrektor.
§15
- Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie wybranego programu z zestawu propozycji zatwierdzonych przez MEN.
- Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych i percepcyjnych dzieci powinien wynosić:
– z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut
-z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
§16
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola. Arkusz organizacji Przedszkola zatwierdza organ prowadzą
- W arkuszu organizacji określa się w szczególności:
1. liczbę grup,
2.liczbę pracowników Przedszkola,
3.czas pracy Przedszkola,
4. maksymalną liczbę dzieci w Przedszkolu.
§17
- Organizację pracy Przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora. z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne oraz jest dostosowany do założeń programowych.
- Ramowy rozkład dnia określa czas na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 25 godzin tygodniowo.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele, którym powierzono opiekę nad daną grupą, ustalają dla tej grupy szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Organizacja dnia może ulec zmianie w szczególnych przypadkach (np. organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).
§18
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerwy zimowej. Szczegółowy wykaz dni wolnych w danym roku szkolnym określa się w terminie do 15 – stego września danego roku szkolnego
- Terminy przerw pracy Przedszkola ustalane są przez Dyrektora.
- Dzienny czas pracy Przedszkola ustala Dyrektor.
- Przedszkole jest czynne od godz. 7.00-17.30.
- Czas pracy Przedszkola może ulec zmianie, w zależności od potrzeb środowiska.
- W czasie ferii i wakacji Przedszkole organizuje więcej form rekreacyjno-wypoczynkowych.
§19
Dyrektor powołuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zwany dalej „zespołem”.
Dyrektor koordynuje pracę zespołu lub upoważnia do tych zadań nauczyciela.
W skład zespołu wchodzi:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
- psycholog;
- logopeda;
- inny specjalista – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań zespołu należy:
- Ustalanie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka:
Miejsce prowadzenia zajęć ustala Dyrektor.
& 20
- W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
- Warunki i sposób organizowania zajęć, o których mowa w ust. 1, określają przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
- W Przedszkolu jest prowadzona dokumentacja przebiegu nauczania dla każdej z grup.
- Przedszkole prowadzi dla każdej z grup dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w danym roku szkolnym.
1.do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców, adresy ich zamieszkania oraz telefony kontaktowe,
- w dzienniku odnotowuje się frekwencję dzieci na zajęciach,
- w dzienniku odnotowuje się oznaczenie realizowanego programu wychowania
przedszkolnego z przedszkolnego zestawu programów,
- fakt prowadzenia zajęć potwierdza się podpisem,
- zajęcia dodatkowe odnotowuje się w dzienniku zajęć, a ich przeprowadzenie
potwierdza się podpisem.
3. Obowiązkiem nauczyciela jest prowadzenie indywidualnej dokumentacji pracy dziecka z materiałem Montessori.
1.karty powinny zawierać szczegółowe informacje na temat pracy dziecka z materiałem wraz z uwagami i wnioskami do dalszej pracy,
- karty są dokumentem realizacji programu w indywidualnym toku nauczania z każdym dzieckiem.
4. Dokumentacja przebiegu nauczania i indywidualnych osiągnięć dzieci może być udostępniona:
- przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
- rodzicom dziecka na ich życzenie,
- pracownikom naukowym i studentom, za zgodą Dyrektora Przedszkola oraz rodziców – w zakresie prowadzonych badań na terenie Przedszkola.
V. Zasady odpłatności.
§21
- Działalność Przedszkola finansowana jest z :
- miesięcznych opłat czesnego rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola,
- dotacji z budżetu gminy Kraków zgodnie z określonymi przepisami,
- darowizn i innych środków uzyskanych przez Przedszkole,
- środków własnych.
§22
- Opłata za usługi świadczone przez Przedszkole obejmuje:
- wpisowe,
- opłatę czesnego,
- opłatę za wyżywienie.
2. Wysokość czesnego reguluje umowa o wpis na dany rok szkolny, zawierana przez rodziców z Dyrektorem Przedszkola.
- Termin i sposób wnoszenia opłat za Przedszkole ustala Dyrektor.
- Opłaty związane z pobytem dziecka w Przedszkolu wnoszą rodzice w terminie nie później niż do 10 każdego miesiąca.
- Opłatę za pobyt dziecka w przedszkolu (czesne i wyżywienie) ustala Dyrektor Przedszkola.
- Opłata stała za Przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- Przedszkole zapewnia w ciągu dnia śniadanie, obiad z podwieczorkiem, napoje ciepłe i zimne.
- W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu, po uprzednim zgłoszeniu, rodzicom przysługuje zwrot kosztów za niewykorzystane posiłki w następnym miesiącu.
- Z wyżywienia w Przedszkolu na zasadach ustalonych przez Dyrektora, mogą korzystać pracownicy Przedszkola.
VI. Pracownicy przedszkola.
§23
- W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających kwalifikacje pedagogiczne oraz pracowników obsługi i administracji.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Wszyscy pracownicy, szczególnie w zakresie przydzielonych zadań:
- są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci przebywających w Przedszkolu,
- mają obowiązek informować Dyrektora o podejrzeniu zagrożenia (zewnętrznego i wewnętrznego) lub łamania zasady przestrzegania praw dziecka,
- w swojej pracy winni kierować się dobrem dziecka,
- są zobowiązani do szanowania powierzonego im mienia i odpowiedzialności za nie oraz zabezpieczenia materiałów, środków, narzędzi w taki sposób, by nie stanowiły zagrożenia dla dzieci i innych osób.
Do obowiązków pracowników Przedszkola należy:
- dbanie o czystość i higienę pomieszczeń oraz otoczenia Przedszkola,
- przestrzeganie przepisów bhp i przeciw pożarowych,
- odpowiedzialność za powierzony sprzęt i narzędzia pracy,
- przestrzeganie dyscypliny pracy,
- dbanie o zabezpieczenie budynku przed kradzieżą.
5. Pracownicy zobowiązani są do wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora, wynikających z organizacji Przedszkola.
6. Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników określa Dyrektor w przydziale czynności na kolejny rok szkolny.
§24
- Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne grupy opiece jednego nauczyciela zależnie od czasu pracy grupy lub realizowanych działań.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa może wspomóc nauczyciel wspomagający i pomoc nauczyciela.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby przynajmniej jeden nauczyciel opiekował się daną grupą przez okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
- Zmiana nauczyciela może być dokonana :
- W szczególnych przypadkach losowych.
- Z przyczyn organizacyjnych Przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Ostateczna decyzja należy do Dyrektora Przedszkola.
VII. Prawa , obowiązki i zadania nauczyciela.
§25
- Prawa i obowiązki określają umowy zawarte z nauczycielami w oparciu o obowiązujące przepisy.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece wychowanków.
- Do zadań nauczycieli należą w szczególności:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków w czasie pobytu dziecka w Przedszkolu,
- realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci,
- dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego poprzez:
- przygotowanie i przeprowadzenie każdych zajęć zgodnie z zasadami dydaktyki;
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz podręczniki dopuszczone do użytku przez MEN;
- pisanie miesięcznych planów pracy, które nauczyciel każdorazowo przedstawia do zatwierdzenia Dyrektorowi;
- otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia;
- wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka w samodzielnym odkrywaniu rzeczywistości społeczno-kulturowo-przyrodniczej;
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
- dążenie do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju; społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
- stosowanie różnorodnych, nowoczesnych metod i form w celu osiągnięcia wysokich efektów swej pracy;
- przygotowywanie i stosowanie pomocy dydaktycznych
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej w formie zapisów w dzienniku, indywidualnych kartach pracy, arkuszach obserwacyjnych,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci przy równoczesnym:
- dokumentowaniu rozwoju każdego dziecka we wszystkich sferach;
- prowadzeniu i dokumentowaniu pracy kompensacyjno-wyrównawczej w oparciu o zestaw zabaw, ćwiczeń i zadań stymulujących rozwój poszczególnych funkcji;
11. przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej,
12. wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci, ich zdolności oraz zainteresowań
poprzez:
- indywidualizację procesu nauczania i wychowania;
- stopniowanie trudności;
- otaczanie szczególną troską dzieci zdolnych i dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
- współpracę ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń u dzieci,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez:
- samokształcenie;
- aktywne uczestnictwo w szkoleniach, kursach, konferencjach i podejmowanie innych form doskonalenia zawodowego jako zdobycie dodatkowych kwalifikacji przydatnych do pracy w Przedszkolu;
- możliwość korzystania w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola i innych nauczycieli, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych,
13. bezstronność i obiektywizm w ocenie wychowanków oraz ich sprawiedliwe traktowanie,
14. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkolny, o ich prawidłowe używanie, ewentualne naprawy i konserwację,
15. realizowanie zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących,
16. czynne uczestnictwo w pracach Rady Pedagogicznej i realizowanie jej postanowień i uchwał.
17. współpraca z rodzicami w sprawach nauczania i wychowania
poprzez:
- udzielanie rodzicom rzetelnych informacji na temat ich dziecka, jego postępu, zachowania i rozwoju;
- respektowanie prawa rodziców do znajomości zadań wynikających zwłaszcza z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danej grupie;
- informowanie na bieżąco o realizowanych zadaniach i celach;
- ustalanie z rodzicami wspólnych kierunków działań wspomagających rozwój i wychowanie;
- udostępnianie rodzicom wytworów działalności dzieci;
- wspierania rodziców w wychowaniu i przygotowaniu dzieci do nauki w szkole.
4.Uprawnienia i obowiązki nauczyciela w stosunku do dzieci z objawami nieżytu dróg oddechowych :
- W przypadku istnienia wątpliwości ze strony nauczyciela przyjmującego dziecko co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do Przedszkola.
2.W przypadku stwierdzenia objawów nieżytu dróg oddechowych u dziecka przebywającego w Przedszkolu nauczyciel powinien niezwłocznie skontaktować się z rodzicami dziecka.
3.W rozmowie z rodzicami należy udzielić informacji o niepokojących objawach chorobowych dziecka.
4.O zaistniałym fakcie należy powiadomić dyrektora Przedszkola, również poza jego godzinami urzędowania w miejscu pracy lub nauczyciela zastępującego dyrektora w razie jego nieobecności.
5.Do czasu przybycia rodziców dziecka nauczyciel grupy, w której dziecko przebywa sprawuje bezpośrednią opiekę nad nim jak również udziela wszelkich informacji o jego stanie zdrowia.
6.Po każdorazowym zdarzeniu nauczyciel grupy sporządza notatkę (wg wzoru ) i przechowuje ją w karcie obserwacji dziecka.
- Dyrektor i nauczyciele współpracują z rodzicami w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci, ujednolicenia procesu dydaktyczno- wychowawczego oraz podwyższenia poziomu pracy Przedszkola organizując:
1.zebrania ogólne dla rodziców- w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 1 raz w roku,
- zebrania w grupach – co najmniej 1 razy w roku,
- konsultacje indywidualne, z inicjatywy nauczycieli lub rodziców-systematycznie w miarę potrzeb, nauczyciel zobowiązany jest sporządzić notatkę służbową w zeszycie spotkań z rodzicami a rodzice winni zapoznać się z notatką potwierdzając to własnoręcznym podpisem,
- zajęcia otwarte dla rodziców dotyczące pracy z materiałem Montessori oraz zajęć dydaktycznych,
- uroczystości i imprezy okolicznościowe z udziałem dzieci, rodziców oraz najbliższych członków rodziny-wg harmonogramu ,
- kąciki dla rodziców z aktualnymi informacjami o działalności Przedszkola, realizowanych celach, zadaniach, tematach kompleksowych i innych wydarzeniach grupy,
- spotkania ze specjalistami i zaproszonymi gośćmi,
- ankiety dot. działalności Przedszkola co najmniej raz w roku.
- Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu do szkoły:
- traktując dziecko podmiotowo jako istotę dążącą przez aktywność i samodzielne działanie do uzyskania niezależności od dorosłych,
- organizuje współpracę z rodzicami ,
- zapoznaje rodziców z zadaniami przedszkola, jego specyfiką,
- zasięga opinii rodziców w sprawach dotyczących wychowania, opieki ,
- dostarcza informacji o rozwoju i postępach dziecka w sferach: poznawczej, emocjonalnej i społecznej,
- kształtuje nawyki higieniczne i kulturę bycia,
- stwarza warunki do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- współpracuje ze szkołą, środowiskiem lokalnym
- umożliwia dzieciom zdobycie różnorodnych doświadczeń wpływających stymulująco na ich rozwój,
- Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania dopuszczonego do użytku przedszkolnego przez MEN.
- Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania i nauczania, a procedurę wdrożenia programu określają szczegółowe przepisy.
VIII. Prawa i obowiązki rodziców.
§26
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
- regularne uiszczanie opłat za Przedszkole- zgodnie z umową o wpis dziecka do Przedszkola,
- respektowanie ustaleń Rady Pedagogicznej,
- regularne kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
5. zapewnienie regularnego przyprowadzania dziecka do Przedszkola przy realizowaniu rocznego przygotowania przedszkolnego,
- wyposażenia dziecka w materiały niezbędne do zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
- przyprowadzanie i punktualne odbieranie dziecka z Przedszkola przez rodziców lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
2. Uprawnienia i obowiązki rodziców w stosunku do dzieci z objawami nieżytu dróg oddechowych :
- Rodzice powinni przyprowadzać dziecko do Przedszkola w dobrej kondycji zdrowotnej.
- Rodzice są zobowiązani do udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.
- W przypadku poinformowania przez nauczyciela drogą telefoniczną o wystąpieniu u dziecka objawów nieżytu dróg oddechowych podczas przebywania w Przedszkolu rodzice powinni niezwłocznie odebrać dziecko z Przedszkola.
- Dziecko powinno wrócić do Przedszkola bez objawów chorobowych.
§27
Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola.
- Dziecko jest przyprowadzane do Przedszkola przez jednego z rodziców lub osobę dorosłą przez nich upoważnioną.
- Dziecko należy przyprowadzić do Przedszkola nie później niż do godziny 9.00.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność za dziecko od wejścia dziecka do Przedszkola do momentu doprowadzenia go do sali zajęć bezpośrednio do nauczyciela. Jak również od momentu odebrania dziecka z sali lub placu zabaw do momentu wyjścia z terenu Przedszkola.
- Dziecko może odebrać z Przedszkola:
- jeden z rodziców,
- osoba pełnoletnia upoważniona przez rodziców do odbioru dziecka,
- w szczególnych przypadkach inna osoba upoważniona, inna niż
wymienione w pkt. 1 i 2, co musi być odnotowane przez wychowawcę w dokumentacji Przedszkola.
- W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie
przez rodziców lub osoby upoważnionej u której widoczna jest niedyspozycja, dziecko nie będzie oddane pod opiekę. O tym fakcie, telefonicznie zostaną poinformowani rodzice, a dziecku do czasu przyjścia rodziców zostanie zapewniona opieka nauczyciela.
- Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi.
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane w godzinach pracy Przedszkola nauczyciel pełniący dyżur sprawuję opiekę nad dzieckiem, nie dłużej jednak jak 1 godzinę po zamknięciu Przedszkola.
Nauczyciel jest zobowiązany do:
- skontaktowania się z jednym z rodziców,
- skontaktowania się z Policyjną Izbą Dziecka i przekazania dziecka Policji, gdy spóźnienie przekracza 1 godzinę zegarową i nie udaje się mu skontaktować z rodzicami.
8.Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo
dziecka odbieranego z Przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Dzieci należy przyprowadzać w dobrej kondycji zdrowotnej. W przypadku istnienia wątpliwości ze strony nauczyciela przyjmującego dziecko co do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do Przedszkola.
IX. Prawa i obowiązki dzieci.
§28
- Dziecko w Przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji O Prawach Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej oraz poszanowania godności osobistej,
3. szacunku dla potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym,
4. zaspokajania poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i podstawowych potrzeb fizjologicznych,
5.rozwijania swoich zdolności, talentów i zainteresowań,
- wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi,
- przygotowania umożliwiającego osiągnięcie ,, gotowości szkolnej ”,
- poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno – kulturalnej i technicznej,
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
- respektowania jego naczelnej potrzeby – zabawy,
- otrzymywania pomocy dorosłych,
- odpoczynku,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- opieki ,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby,
- swobody wyrażania myśli i przekonań jeśli nie narusza tym dobra innych osób
18. tego, aby mieć zapewnioną dyskrecję w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, przyjaźni, uczuć.
§30
1.Obowiązki dziecka wynikają z zawartych umów społecznych między dzieckiem, nauczycielem oraz rodzicem i wyrażają się w:
- poszanowaniu godności rówieśników i dorosłych
- przestrzeganiu zasad i form współżycia w grupie przedszkolnej,
- poszanowaniu odrębności każdego członka grupy, poznawaniu i poszanowaniu
wytworów pracy każdego członka grupy,
- przestrzeganiu zasady równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek, sprzętów, materiałów Montessori oraz szanowaniu ich jako wspólnej własności;
- słuchaniu i reagowaniu na polecenia nauczyciela,
- wykonywaniu czynności samoobsługowych i porządków na miarę swoich
możliwości,
- dbaniu o ład i porządek w pomieszczeniach i ogrodzie,
- przestrzeganiu zasad higieny osobistej,
- uczestniczeniu w pracach porządkowych i dyżurach,
- pomaganiu młodszym i słabszym kolegom,
10.przestrzeganiu zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- stwarzaniu atmosfery wzajemnej życzliwości,
- kulturalne zwracanie się do innych, używanie form grzecznościowych,
- nie oddalanie się od grupy,
- sygnalizowaniu nauczycielowi złego samopoczucia.
2. Dziecko w wieku sześciu lat obowiązane jest do odbycia obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanego w Przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.
X. Szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola.
§31
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Informacja o zapisach dziecka do przedszkola umieszczona jest w formie oferty informacyjnej w widocznym miejscu w Przedszkolu lub w mediach.
- Podstawą zapisania dziecka do Przedszkola jest Karta zgłoszenia dziecka do przedszkola.
- Rekrutacja nie zakłada kryteriów selekcyjnych w odniesieniu do dziecka – o przyjęciu do Przedszkola decyduje kolejność składania Kart zgłoszeń dziecka
- Okres rekrutacji trwa od dnia 1 marca do 31 sierpnia danego roku.
- Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego, jeżeli Przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
- W pierwszej kolejności miejsce w przedszkolu otrzymują pięciolatki mające prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego oraz rodzeństwo dzieci już uczęszczających do Przedszkola i dzieci uczęszczające do żłobka Montessori House
- W lutym rozpoczynają się wizyty kandydatów w celu zapoznania się z Przedszkolem, grupą, a rodzice mają możliwość poznania pracy Przedszkola, programu i specyfiki pracy metodą Montessori.
- Niezbędna jest akceptacja programu i pracy metodą Montessori przez rodziców dziecka i współpraca z nauczycielami w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
§32
- Do Przedszkola przyjmowane są dzieci, które:
- umieją zgłaszać potrzeby fizjologiczne,
- osiągnęły taki poziom dojrzałości społecznej, który pozwala im nawiązać kontakty z dziećmi i dorosłymi,
- nie przejawiają zachowań agresywnych, niebezpiecznych dla innych dzieci i otoczenia,
- rozumieją polecenia dorosłych i reagują na nie.
2. Po zakwalifikowaniu dziecka, rodzice podpisują umowę o wpis na bieżący rok szkolny i wpłacają wpisowe, ustalone przez Dyrektora Przedszkola.
§33
- Ze względu na specyfikę pracy metodą Montessori wprowadza się miesięczny okres próbny dla nowo przyjętego dziecka, w celu oceny jego dojrzałości do pracy z materiałem rozwojowym Montessori.
- W tym okresie, do ostatniego dnia miesiąca zarówno rodzice jak i Dyrektor mają prawo rozwiązać umowę dotyczącą przyjęcia dziecka. Jeśli rozwiązanie umowy wynika z inicjatywy Dyrektora zwracane jest wówczas rodzicom wpisowe.
§34
- Dziecko może być skreślone z listy przedszkolnej wówczas gdy:
- rodzice dziecka zalegają z opłatami za Przedszkole za 2 miesiące,
- dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie życia, bezpieczeństwa i zdrowia innych osób w Przedszkolu,
- rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt w Przedszkolu,
- rodzice przedstawią pisemny wniosek o skreślenie dziecka z listy przedszkolnej.
XI. Postanowienia końcowe
§35
- Uchwalenie nowego Statutu lub zmiana niniejszego Statutu, należą do kompetencji Dyrektora Przedszkola i Rady Pedagogicznej.
- Decyzja o likwidacji Przedszkola należy do kompetencji Dyrektora Przedszkola.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor Przedszkola, po nowelizacji Statutu Przedszkola opracowuje i publikuje ujednolicony tekst Statutu.
- Statut Przedszkola został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 15 listopada 2017r
- Dodatkowo specyfikę codziennej pracy Przedszkola opisuje „Przewodnik dla Rodziców”
Pieczęć Przedszkola Podpis Dyrektora